بوستان معارف | ||
معصومین (2) ردپای انحراف در صراط انتظار...
1.یاتی بدین جدید یکی از معروفترین جملات که زیاد مورد استناد و نیز مورد سوال قرار میگیرد، جمله«یاتی بدین جدید» میباشد. میگویند اولاً مگر دین ما دین پیامبر خاتم نیست و ثانیاً مگر پیامبر اسلام، پیامبر خاتم نبودند، پس این دین جدید امام زمان(عج) چه دینی میباشد؟ ثالثاً اگر دین جدید امام زمان(عج) دین حق میباشد پس عمل کردن ما به این دین باطل چه فائدهای دارد؟ در این میان نیز، عدهای که درد دین دارند در پی یافتن جواب و توجیهاتی برای این سوالات بودهاند. اما قبل از هر سخنی باید دانست که«با مراجعه به مصادر حدیثی پی خواهیم برد که چنین تعبیری در مجامع حدیثی وجود ندارد و تنها تعبیراتی میبینیم که ممکن است کسی از مجموعه آنها چنین استنباط کند که حضرتعلیه السلام دین جدیدی را میآورد»(موعود شناسی و پاسخ به شبهات ص633). این تعبیرات به این صورت میباشند«قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع یَقُومُ الْقَائِمُ بِأَمْرٍ جَدِیدٍ وَ کِتَابٍ جَدِیدٍ وَ قَضَاءٍ جَدِیدٍ»(بحارالانوار ج52 ص354). جالب این است که، برخی از مدعیان دروغین نیز با تمسک به این جمله علم کذب را بالا برده و خود را مهدی آخرالزمان و گاه نبی جدید معرفی کرده و برنامه کذائی خویش را همان «دین جدید» دانستهاند. «سران بهائى امثال خود میرزا على محمد و میرزا حسین على، و گلپایگانى، امر جدید را تطبیق به «دیانت بهائى»! و کتاب جدید را به «بیان»، و قضاء جدید را به احکام باب و بهاء، و سلطان جدید را هم، بسلطنت باب و بهاء بر دلهاى! پیروانش تأویل و تفسیر کرده و قیام حضرت را با شمشیر که کنایه از جنگ و کشتن دشمنان اسلام است، به نفوذ تدریجى امر بهائى حتى بعد از صدها سال! معنى کردهاند!!(مهدى موعود-ترجمه جلد سیزدهم بحارالانوار ص 169). اما در توضیح تعبیر «دین جدید»، جملاتی را بیان کردهاند تا راه هر نوع سوء استفاده وتحریفی را ببندند. در زیر به نمونهای از این جوابها اشاره میشود: «1- مطابق برخی روایات، بخشی از احکام به جهت نبود شرایط و مقتضیات در عصر معصومین بیان نشده و تنها علمش نزد اهل بیتع باقی مانده است، و در عصر ظهور، آن احکام بیان خواهد شد. 2 - بخشی از احکام به جهت ضایع شدن کتابها و احادیث تلف شده و به دست ما نرسیده است که قطعاً نزد امام زمان عج موجود است و در عصر ظهور آنها را بیان کرده و به اجرا خواهد گذاشت. 3 - در عصر غیبت به جهت دوری از امام معصوم، علما و فقها مأمور به اخذ وظیفه از ادلهای هستند که غالب آنها ظنّی است و در نتیجه، احکامی که استخراج میشود احکام ظاهری است نه واقعی، اگر چه در عصر غیبت مأمور به عمل به آنها هستیم، ولی در عصر ظهور توسط امام زمان عج احکام واقعی عرضه میشود. 4 - در طول تاریخ اسلام برخی از احکام کمتر به آنها عمل شده و یا اصلاً در جامعه بیان نشده است همانند گرفتن جزیه با خفّت و خواری از اهل ذمّه در ممالک اسلامی، که به طور حتم این گونه احکام در عصر ظهور به اجرا در خواهد آمد. 5 - تا عصر ظهور دیدگاه و سطح فکر و تعقل مردم بسیار بالا رفته و آمادگی و قابلیتهایی فوقالعاده در فهم معارف دینی خواهد یافت، که در نتیجه احتیاج به پاسخگویی با انحای مختلف به این خواستهها است.»(موعود شناسی و پاسخ به شبهات ص634)
[ چهارشنبه 91/11/18 ] [ 3:53 عصر ] [ *حبیب* ]
|
||
[ طراحی : روز گذر ] [ Weblog Themes By : roozgozar ] |